Install | <10 |
From 0 Rates | 0 |
Category | Tools |
Size | 3 MB |
Last Update | 2017 February 20 |
Install | <10 |
From 0 Rates | 0 |
Category | Tools |
Size | 3 MB |
Last Update | 2017 February 20 |
حتماً در محل زندگي خود در مغازهها يا فروشگاهها يا در اداره و محل كار خويش در قسمت مالي و حسابداري، اگر گذارتان به اداره ماليات افتاده باشد، ديدهايد كه براي تنظيم درآمدها و هزينهها، دفترهايي دارند به اسم دفتر روزانه. در اين دفترها، افراد يا ادارهها ميزان خريدها و فروشها و خلاصه دخل و خرج خود را مينويسند. به زوجها و بهخصوص به زن و شوهرهاي جوان توصيه ميشود كه تا مدتي براي تنظيم امور مالي و به اصطلاح تنظيم و مديريت منابع مالي خود، به اقدامي مشابه تنظيم دفتر روزانه بپردازند. شايد بگوييد زماني كه دخل و مداخل كمتر از خرج و مخارج است، چطور بايد دفتر تنظيم منابع مالي داشت، اما از اتفاق همينجاست كه خانوادهها بايد دفتر تنظيم دخل و خرج داشته باشند، تا بتوانند منابع و مداخل محدودشان را به بهترين شكل خرج كنند. در اينباره به خانوادهها توصيه ميشود به شكل زير عمل كنند:
1ـ دفترچهاي براي ثبت و ضبط دخل و خرج زندگي تهيه كنيد.
2ـ صفحات اين دفترچه را به شكلي خطكشي كنيد كه شامل چند ستون باشد.
3ـ چند صفحه از دفترچه را براي هر يك از ماههاي سال بگذاريد و در ستونهاي آماده شده براي هر ماه موارد زير را بنويسيد.
الف) درآمدها: در ستوني، درآمدهاي ماهانه خانواده (خود و همسر و احتمالاً فرزندان را بنويسيد. درآمدها علاوه بر حقوق يا دستمزد ثابت ماهانه ميتواند شامل وجوه ديگر هم باشد، مثل وامهاي دريافتي يا كمكهاي مالي والدين يا اقوام و نيز درآمدهاي ديگر.)
ب) مخارج و هزينهها: در ستوني ديگر هزينه و مخارج خانواده را در يك ماه بنويسيد. اين مخارج دو نوعاند؛ 1ـ مخارج ثابت كه شامل هزينههاي خورد و خوراك، مبالغ پرداختي براي اياب و ذهاب، آب و برق و گاز و...، هزينه پرداخت اجاره مسكن و... ميشوند و 2ـ مخارج غيرثابت و پيشبيني نشده، مثل هزينههاي پزشكي، پذيرايي از ميهمان و نيز خريدهاي احتمالي مثل خريد كفش و كيف و...
4ـ در ستون ديگر، نيازهاي شخصي و نيازهاي خانوادگي (يعني نياز به چيزهايي كه در زندگي مشترك به آنها نياز داريد، مثل وسايل منزل يا...) خود را بنويسيد.
5ـ نيازهاي بند 4 را اولويتبندي كنيد. در اين اولويتگذاري نيازهاي شخصيتان را ناديده نگيريد ولي در انتخاب بين نيازهاي شخصي و خانوادگي اولويت را به رفع نيازهاي خانوادگي بدهيد.
6ـ سعي كنيد رقم احتمالي را كه براي رفع نيازهاي اولويتگذاري شده، لازم است (به طور تقريبي) برآورده و محاسبه كنيد.
7ـ درآمدها و مخارجتان را با هم مقايسه كنيد و براساس درآمدها و اولويتها، مخارج ماهانه خود را تنظيم كنيد. اگر هزينههايتان بيشتر از درآمدها بود، ساير نيازها را تا زماني كه امكان برآورده ساختنشان نبود به تعويق بيندازيد. (نگران نباشيد ماههاي اول معمولاً مخارج بيشتر از درآمدهاست. ولي چند ماه كه اين برنامه را انجام دهيد خود به خود متوجه ميشويد كه ميتوانيد بعضي از مخارج را كم كنيد. در اين زمينه انعطافپذير باشيد و هر جا و هر زمان كه توانستيد به نفع درآمدهاي خانواده از مخارج و هزينهها كم كنيد.)
8ـ هرچند كه شايد اين كار را تكراري و خستهكننده بدانيد اما استمرار آن شما را به نتايج خوبي ميرساند. امتحان كنيد.